Goddelijke Buddha bowl

Bowls, ik ben er gek op! Ze zijn super leuk om op te maken, bestaan uit veel lekkere (en gezonde) ingrediënten bij elkaar en je kunt er super mee variëren met wat je dan ook in huis hebt. Ik vind het heerlijk om ze mooi op te maken en dan lekker met de bowl en alleen een lepel op de bank op te krullen. Oh, en had ik al gezegd dat ze super lekker zijn?

Voor een buddha bowl zijn een paar dingen nodig:

  • De basis: ik heb hier zilvervliesrijst gebruikt, de minuutje rijst van Lassie is hier perfect voor. Een minuutje in de magnetron en dan heb je heerlijke zilvervliesrijst! Je kunt ook (volkoren) couscous, bulgur of een andere graan naar keuze gebruiken. Voor mijn dieet-vriendelijke bowls ga ik het liefst voor een volkoren graan (ongeveer 100 gr gekookt) zodat het goed vult, maar niet al te veel hoeft te zijn. Uh… Meer ruimte voor toppings dus!
  • Dressing: je bowl heeft altijd een dressing nodig. Dressings hoeven in dit geval ook niet meer dan een paar theelepels te zijn, maar ze moeten wel bomvol smaak zitten! Ik gebruik hier een mix van de Kewpie roasted sesame dressing en sriracha. De sesamdressing heeft super veel smaak en de sriracha geeft het een kick. De kewpie dressing is niet het meest dieet-vriendelijke, maar omdat de bowl niet veel meer nodig heeft dan een 2-3 theelepeltjes (eventueel verdund met wat sojasaus of water), kan je het gerust gebruiken.
  • Eiwitten: er moet, naast de basis, wel iets van substantie in zitten, dus maak van je eerste topping een eiwit. Denk aan kip, eieren of een plantaardig eiwit, zoals avocado, sojabonen of tofu/tempeh.
  • Groenten: ja, je komt echt niet onder de groenten uit. Gebruik een combinatie van rauwe en gekookte/gebakken groenten. Ik heb hier rauwe bosui en taugé als topping gebruikt, voor wat crunch, en wat gebakken spinazie verstopt onder de rijst voor wat extra vitamientjes.
  • Crunch: geen buddha bowl is af zonder wat crunch. Denk hierbij aan noten, pitten of zaden. Zie het als de croutons op je salade.

Mijn buddha bowl was in dit geval precies 500 kcal en mag dus nog net mee voor de categorie onder 500 kcal 🙂

PS: deze kom heb ik van mijn lieve mama gekregen. Ze heeft hem zelf gemaakt, met de tekst ‘a good chef brings soul into the food.’ Hoe lief! Dankjewel mama 🙂

 

 

Volg en like mij hier:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *