Op dieet! Maar hoe?

Januari staat weer op de stoep, en de afval-kriebels beginnen weer. Dit jaar ga ik het beter aanpakken en goed voor mijn lijf (en lijn) zorgen! Maar hoe dan? Hoe kies je nou één manier van afvallen, tussen al die honderden diëten en ‘lifestyles’ in de wereld? Ik ben zelf nog maar 22 en nog niet zoveel jaren bezig met mijn figuur en lijn, maar ik heb vanuit mijn familie en kennissenkring al meerdere diëten vanaf de eerste rang mee mogen maken. Een aantal jaren geleden waren de eiwit-diëten (South Beach, Dr Frank, Montignac) met verminderde koolhydraatinname helemaal de hype. Vervolgens kreeg je de gezondheidsgoeroes die juist helemaal vetten uitbanden en volledig op koolhydraten leefden. Daarnaast heb je ook de stromingen van de Weight Watchers en hun puntensystemen, die mogen eten wat ze willen, tot hun punten op zijn. En als je niet per se een dieet wil, maar een lifestyle, kan je ook nog kiezen om bepaalde voedselgroepen voor de rest van je leven (of gewoon totdat je het niet meer volhoudt) uit te bannen. Zo heb je veganisten, fruitariërs en oermensen met een paleo-dieet. Een hoop keuzes dus, maar wat werkt nou? Ik zal hieronder op een rijtje zetten wat, volgens mijn eigen ervaring en volgens de wetenschap, het beste werkt op het gebied van afvallen en op gewicht blijven.

Ten eerste is het uitbannen van bepaalde voeding meestal niet de beste oplossing. Van kinds af aan is dat wat we niet mochten, juist het meest interessant geweest. De snoepjes in de snoepla waar je zelf niet aan mocht komen, waren het lekkerst. Toen je iets ouder werd, begon je bier te drinken toen het eigenlijk nog niet mocht, en die adrenalinekick zorgde ervoor dat je die bittere smaak opeens kon waarderen. Allemaal voorbeelden van de aantrekkingskracht van dingen die niet ‘mogen’. Dat is precies wat je doet als je opeens bepaalde soorten voedsel uitbant. Dus probeer jezelf geen dingen te ontzeggen, maar probeer vooral te minderen. Gun jezelf bijvoorbeeld een blokje chocola per dag, als dat het ding is waar je echt naar snakt. Probeer niet te rigoureus alles uit te bannen, want op het moment dat je dieet dan ‘klaar’ is, ga je direct terug naar dat wat je het meest hebt gemist. Tja, en dan kan je weer opnieuw beginnen…

Dat brengt me bij het tweede punt, probeer niet op dieet te gaan, maar je levensstijl aan te passen. Ja, kots, ik weet het… Maar het is wel echt zo. Het is veel effectiever om je gewone voedingspatroon gedurende een langere tijd een klein beetje aan te passen (een schepje suiker minder, een boterhammetje minder, een glaasje water meer), dan om korte tijd te ‘crashen’, je hele patroon om te gooien om binnen een maand 5 kilo kwijt te raken en dan te stoppen. De gezondste en meeste effectieve manier van afvallen is langzaam, ongeveer 0,2-0,5 kg in de week, en langdurig. Op die manier raakt je lichaam niet in shock en past het zich aan aan dit nieuwe evenwicht. Daarnaast is uit onderzoek gekomen, dat je na 21 dagen een nieuwe levensstijl aangeleerd en geaccepteerd hebt. Even doorzetten dus.

Dan is er nog de kwestie van wat je moet schrappen… Koolhydraten, vetten, eiwitten, calorieën? Iedereen is natuurlijk anders gebouwd en heeft andere voorkeuren. Sommige mensen varen er heel goed bij door een van de hoofdgroepen (koolhydraten, eiwitten, vetten) uit te bannen en missen deze ook niet. Echter is voor de meeste mensen het aanpassen van de algemene calorie-inname het beste. Energie is een balans, wat er in komt (voeding) vs. wat er uit gaat (zitten, lopen, sporten, ademen), en die is het makkelijkst te beïnvloeden vanuit de kant van de inname. Ik heb ooit voor mijn studie moeten berekenen hoeveel minuten je moet fietsen of hardlopen om één chocoladereep te verbranden. Ik weet de precieze cijfers niet meer, maar geloof me: ik kon die reep 100x zo snel opeten als dat ik hem kon verbranden… Om je calorie inname te verminderen heb ik een paar handige tips:

  • Eet vezelrijk. Vezels zijn lange ketens vertakte suikers (ja echt, suikers) die het lichaam maar moeilijk kan afbreken. Hierdoor komen telkens maar kleine beetjes suikers vrij, waardoor je geen heftige pieken in je bloedsuikerspiegel krijgt, maar wel gedurende lange tijd energie opneemt. Door een volkoren boterham te eten krijg je qua calorieën evenveel energie binnen als bij een witte boterham, maar je kunt er langer op teren voordat je weer honger krijgt. Op deze manier ga je dus zuiniger om met je calorieën.
  • Drink genoeg water. Dit hoor je vast niet voor het eerst, maar water drinken helpt echt. Vaak als je trek hebt, kan je ook gewoon dorst hebben. Vul je maag dus eerst met een groot glas water, voordat je meteen naar de snacks grijpt. Om water lekkerder te maken, kan je er wat citroensap, suikervrije limonade of vruchten in doen. Een extra tip is om altijd een flesje water binnen handbereik te hebben. Als je op school of op je werk altijd een flesje water op je bureau hebt staan, drink je ongemerkt toch veel meer. Thee of koffie is ook een goed alternatief.
  • Verminder je vet-inname. Ja ik weet het, ik zei net dat je niks moest uitbannen, maar luister even. Een gram vet levert 9 kcal, terwijl een gram koolhydraten maar 4 kcal levert. Je vet-inname verminderen is dus een makkelijke manier om kwantitatief (in grammen) meer te kunnen eten voor minder calorieën. Aan de andere kant zorgen vetten wel voor een verzadigd gevoel, dus een avocado op je volkoren boterham ’s ochtends is zeker geen foute keuze.

Al met al is iedereen anders en mag iedereen kiezen wat hij/zij wel of niet eet. Het belangrijkste is dat jij je er lekker bij voelt en dat je gezond bent. En bovenal moet dat wat je eet, lekker zijn!

 

Disclaimer: Ik moedig niemand aan om gewicht te verliezen en stel ook niet dat iedereen in maatje 0 moet passen. Ik geef alleen tips, vanuit mijn perspectief en achtergrond, voor diegene die zelf gewicht kwijt willen of gezonder willen leven. 

 

Volg en like mij hier:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *